فرهنگی هنری 25 آبان 1404 - 6 روز پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

حجاب؛ میراثی کهن و واجبی معین

مدیر حوزه علمیه مازندران در یادداشتی تحلیلی، حجاب را میراث کهن و واجبی معین توصیف کرد و اثرات حجاب را به عنوان یک واجب اجتماعی در اسلام را صیانت از عفت عمومی جامعه دانست.

به گزارش طاهر خبر، متن یادداشت حجت الاسلام اسماعیل زاده مدیر حوزه علمیه مازندران بدین شرح است:

مساله ی حجاب نه فقط یک موضوع دینی بلکه با پیشینه ای دیرین به عنوان یک اصالت ملی در ایران مورد توجه است.

ورق زدن صفحات تاریخ ایران باستان تا طلوع خورشید اسلام بر این سرزمین کهن و پاک آریایی،ادعای اصالت ایرانی، اسلامی حجاب را گواهی میدهد، تا جایی که جواهر لعل نهرو در کتاب تاریخ معاصر خود مدعی می شود که حجاب از ایران به اسلام وارد شد. هرچند که این ادعا را نمیتوان پذیرفت بلکه معتقدیم اسلام به دلیل کمال خود هر امر کمال گرایانه را به ارمغان می آورد از جمله حجاب.

در کاخ موزه ی ارمنستان پیکره ی زن دوران اشکانی را به نمایش گذاشته اند که پوشیده و دارای حجاب است ؛ در دوره ی اشکانیان پس از آنکه فرهاد چهارم با زنی رومی به نام مدی ازدواج میکند و او در امور سلطنت دخالت و پوشش مردان و زنان را به سبک غربی در می اورد به شدت مورد اعتراض قرار میگیرد این در حالی است که اساسا حکومت اشکانیان حکومتی سکولار بود و نسبت به آیین زرتشت تمایلی نداشت و عمدتا یا میتراییسم بودند و یا هنلیسم اما اصالت و هویت زن ایرانی با گردش و ظهور و سقوط حکومتها تغییر نکرد.

پس از ورود اسلام به ایران که حجاب از واجبات دینی در کنار سایر احکام متعالی،انسان ساز و هویت بخش به مردم ایران عرضه شد با توجه به اصالت حقیقت حجاب در ایران،گویا که امر تازه و غیر قابل پذیرشی نبود. بنابراین حجاب یک میراث کهن و زینت فرهنگ غنی ایرانی است.

اما پس از ورود اسلام و تغییر ذائقه ی مذهبی ایرانیان به شکل عمده از ادیان باستانی و بومی به اسلام و متصف شدن ایران به صفت نورانی اسلامی، اگر حقیقت حجاب تنها یک باور ملی بود به یک باور ملی و دینی تغییر یافت.

آنچه مهم است اثرات حجاب به عنوان یک واجب اجتماعی است که اسلام در راستای صیانت از عفت عمومی جامعه به آن تاکید دارد از همین رو است که ضمن امر به حجاب به زنان،مردان را نیز دستور به مراقبت از چشم توصیه و به تقوای چشم فرا میخواند.

آنچه فرهیختگان و نخبگان دینی جامعه بر آن تاکید داشته و مطالبه میکنند در حقیقت فعلیت نتیجه حجاب یعنی صیانت از عفت عمومی جامعه است که هویت و فرهنگ ملی و دینی آن از باستان تا امروز آن را به عنوان میراث کهن و مبارک فریاد می زند.

بنابراین چه آنانکه دغدغه ی ملیت و هویت کهن ایرانی دارند و چه آنانکه علاوه بر دغدغه ی ملی، تعهد دینی دارند نمیتوانند نسبت به هویت و اصالت خود بی تفاوت باشند از این رو همنوا حفظ حجاب و حریم عفاف را مطالبه میکنند و فهم دقیقی از دوگانه سازی های جعلی اقتصاد و دین دارند. حوزه های علمیه نیز به عنوان نهاد علمی،تربیتی و منادی فرهنگ دینی از عصر رضا پالانی با پرچمداری آیه الله میلانی ها،قمی ها و بافقی ها تا ظهور حضرت حجت ارواحنا فداه،صیانت از هویت و عفت نوامیس مسلمانان را رهبری می کند.

نویسنده
زری طاهری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *