یک مدافع حقوق شهروندی در مرکز استان ضمن معرفی خود به بررسی مشکلات شهری و بیان راهکارهای آن پرداخت.
طاهر خبر_یادداشت| سلام! من حامد اسمعیلی هستم و با افتخار در شهر ساری متولد و زندگی میکنم، پدرم اهل سوادکوه است و من در سال ۱۳۶۵ به دنیا آمدم در نیروهای مختلف سپاه مشغول به خدمت بودم و رشتههای تحصیلی مهندسی الکترونیک و مدیریت دولتی را خواندم. همچنین دورههای متعددی مانند هوافضا و خلبانی را گذراندهام. پس از حوادث و بیماری، دچار محدودیت در حرکت شدم و اکنون از ویلچر برای فعالیتهای روزمرهام استفاده میکنم.
کتابهای متعددی در موضوعات مدیریت، اقتصاد، شهرسازی، خاطرات، حقوق و تاریخ تألیف کردهام در چند خیریه فعالیت میکنم و خود را به عنوان یک شهروند فعال و مدافع حقوق شهروندی میدانم و اقدامات مؤثری نیز در این زمینه انجام دادهام در چند نوبت به عنوان مدیر نمونه جشنواره مالک اشتر و پاسدار نمونه کشوری انتخاب شدم.
در زندگیام در چند استان کشور از جمله تهران، خوزستان، کرج، قم و گلستان ساکن بودهام در فعالیتهای اجتماعی، طی دیدار با رئیسجمهور سیزدهم، با همکاری و جمعآوری شانزده هزار امضا از مردم شهرستان ساری، دستور توقف سد فینِسک را در آن تاریخ گرفتم و از آن تاریخ به عنوان مشاور استاندار منصوب شدم خوشحالم که بهطور فعال و بدون دریافت وجهی، شبانهروز برای شهروندان اقدامات مؤثری انجام داده ام.
در زمینه مبارزه با پیادهراهخواری، از دادستان محترم برای آزادسازی پیادهراههای کمربندی غربی، از جمله رستوران اکبر جوجه و پمپ بنزین مفیدی، دستوراتی گرفتهام و در این زمینه اقدامات بیشتری نیز انجام شده است همچنین در موضوعات ایجاد مدرسه اتیسم تلاشهایی داشتهام که منجر به تأسیس مدرسه اتیسم در شهر ساری شد و در امر مناسب سازی و دسترس پذیری اقدامات موثری با همکاری سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش کودکان با نیازهای ویژه انجام دادم، شبکه مشاوران شهرداران و فرمانداران را در استان را راهاندازی کردهام.
علاقهمندیهای من بسیار متنوع است به هنر، موسیقی، ورزش، تکنولوژی و طبیعت علاقه دارم و به ویژه ورزش باستانی و طبیعت برایم جذاب است، من به تحقق تمام حقوق همشهریانم متعهد هستم و برای این هدف، برنامه نوشتهام. در اوقات فراغت، معمولاً مطالعه میکنم و در برنامههای جمعی حضور دارم ، ویلچر نشینی باعث کم شدن فعالیتم نشده و اعتقاد دارم ویلچر در اختیار من است و من در اختیار ویلچر نیستم؛ این وسیله ابزاری برای رفاه حال من است.
یکی از بهترین تجربیات من، همراهی با شهروندان برای اخذ دستور توقف سد فینِسک در دولت سیزدهم بود، مبارزه با پیادهراهخواری و تأسیس مدرسه اتیسم بوده است که واقعاً به من الهام بخشید ، قدرت با هم بودن و اتحاد شهروندان موجب شد تا بتوانیم سختترین امور را با هم به سرانجام برسانیم.
ویژگیهای شخصیتی من شامل خلاقیت، مهربانی، شوخطبعی، صداقت، پشتکار، مطالعه و اقدامات خیرخواهانه است من به ارتباطات انسانی و صداقت بسیار ارزش میدهم و همیشه به دنبال ایجاد دوستیهای جدید و یادگیری از تجربیات دیگران هستم به همین دلیل، در اجتماع فعال هستم و شبها ساعات زیادی مطالعه و روزها در اجتماعات نیز فعال هستم.
در شهرهای استان مشکلات زیادی وجود دارد که همه آنها راهحلهای ساده و علمی دارند و میتوانیم با همکاری شهروندان به راحتی آنها را حل کنیم به عنوان مثال:
– عدم تعمیر و نگهداری معابر و آسفالت شهر: معابر و خیابانها نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند با برنامهریزی دقیق و استفاده از تکنولوژیهای نوین، میتوانیم کیفیت آسفالت را بهبود بخشیم و از بروز مشکلاتی مانند چالهها و ناهمواریها جلوگیری کنیم.
– پسماند: مدیریت پسماند یکی از چالشهای بزرگ شهری است با ایجاد برنامههای آموزشی برای شهروندان در زمینه تفکیک زباله و فرهنگسازی در این زمینه، میتوانیم به کاهش مشکلات ناشی از پسماند کمک کنیم همچنین، ایجاد ایستگاههای جمعآوری زباله در نقاط مختلف شهر میتواند به بهبود وضعیت کمک کند.
– ترافیک در شهرها: ترافیک یکی از معضلات اصلی شهرهاست با اصلاحات هندسی، ایجاد مسیرهای جدید و بهبود فرهنگ ترافیکی، میتوانیم این مشکل را کاهش دهیم برگزاری کارگاههای آموزشی برای شهروندان در زمینه رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی نیز میتواند مؤثر باشد.
– پروژههای نیمهتمام: بسیاری از پروژهها به دلیل کمبود منابع مالی یا عدم برنامهریزی مناسب نیمهتمام ماندهاند با تأمین مالی مدرن و همکاری با پیمانکاران محلی، میتوانیم این پروژهها را به اتمام برسانیم.
– پیمانکاران طلبکار: که سالهاست که بدنبال طلب خود هستند و متاسفانه جواب درستی دریافت نمیکنن و موجبات دلخوری آنان شده است ،باید زحمات ایشان را قدر بدانیم و طلبکاریشان را جبران و دلجویی نماییم.
– تعریفهای اشتباه در سازمانها: برخی از سیاستها و برنامههای شهری ممکن است نادرست تعریف شده باشند باید به بازنگری در این سیاستها پرداخته و از تجربیات موفق دیگر شهرها استفاده کنیم تا از اقدامات ناصواب مانند پیادهمحور کردن نادرست معابر جلوگیری کنیم.
– نبود پیاده راه و پیوستگی مسیرها: که باید نظارت و همت بیشتری شود.
– عدم وجود سرمایهگذار: جذب سرمایهگذاران برای توسعه شهری بسیار مهم است با ایجاد بستههای سرمایهگذاری جذاب و تسهیل فرآیندهای اداری، میتوانیم سرمایهگذاران را به شهر جذب کنیم و از ظرفیتهای اقتصادی آنها بهرهبرداری کنیم.
– وجود نیروهای بیشتر از ساختار و سازمان: در برخی از شهرداریها، تعداد کارکنان بیشتر از نیاز واقعی است با سازماندهی و نظمدهی به کارکنان و استفاده از ابزارهای مدیریتی، میتوان از بیکاری آنها جلوگیری کرد و حقوقشان را به موقع پرداخت کرد.
–ایجاد سامانه الکترونیکی: جهت افزایش خدمات به شهروندان و سهولت به دسترسی به خدمات لزوم ایجاد دولت الکترونیک در شهرداری ها ضرورت است.
با آرزوی بهترینها،
حامد اسمعیلی